The Constant and the Variable in Arabic Calligraphy within Contemporary Arabic Lettering Composition

DOI:

https://doi.org/10.36371/port.2024.special.9

Authors

  • Tariq Habib Saeed Department of Interior Design Techniques, College of Applied Arts, Al-Urook University, Baghdad, Iraq

The present study examines the consistency and variability of Arabic script in the development of modern Arabic script, as well as the Arabic script's significant role in our daily lives as a visual language of communication between ancient and modern human communities. As a result, it became essential to describe its current applications in terms of both language and art, as well as its constants and variables. The Qur'an, letters, flags, certificates, and other writings were written in Arabic calligraphy by calligraphers who followed in the footsteps of the great calligraphers who established the principles and conventions for many calligraphic styles after the Islamic era. It is also used to cover the exterior of shrines and mosques. works of religion, mosques and Islamic building designs. Arab letter artists underwent a shift and evolution in their usage of the Arabic letter in their creative paintings following the shift to the current era. The letter's shape was distorted and it was drawn in various configurations and shapes since they drew it outside of its original context and guidelines

Keywords:

Arabic letter, Arabic calligraphy, Aesthetics, Human development

[1] اولا : المصادر العربية :

[2] ابن منظور، لسان العرب المحيط المصطلحات العلمية والفنية، المجلد، دار لسان العرب، بيروت، 1970.

[3] البستاني، فؤاد افرام، منجد الطلاب، ط32، دار المشرق، بيروت، 1987.

[4] بهنسي، عفيف، جماليات الفن العربي، منشورات المجلس الوطني للثقافة والفنون، الكويت، 1979.

[5] الجابري، محمد عايد، وآخرين، الموائمة بين التراث والحداثة، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، ط1، بيروت، 2016.

[6] روبير، فرينا، سكرتير نقابة، نقاد الفن، فرنسا، كاتالوك جميل حمودي، دار اليونسكو، باريس، 1987 .

[7] رياض، عبدالفتاح، التكوين الفني في الفنون التشكيلية. ط1، القاهرة، دار النهضة العربية، 1973.

[8] ارسط، فن الشعر، ترجمة شكري عياد، القاهرة، المركز القومي للترجمة، 2012.

[9] الرازي، محمد بن ابي بكر بن عبدالقادر، مختار الصحاح، بيروت، دار الكتاب العربي، ط1، 1979.

[10] شاهين، د. محمود، الحروفية العربية الهواجس والأشكالات، وزارة الثقافة، الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق، 2012.

[11] الشال، د. عبدالنبي النبوي، مصطلحات في الفن والتربية الفنية، عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعود، الرياض، 1984.

[12] صليبيا، جميل، المعجم الفلسفي، ج1، ط1، منشورات نوري القربي، ب.ت.

[13] صليبيا، جميل، المعجم الفلسفيبالألفاظ العربية والفرنسية والأنكليزية، واللاتينية، ط1، المجلد الأول، بيروت، دار الكتاب اللبناني، 1971.

[14] الصوفي، د.هند، المنصوص والمبصور بين الكتابة المصورة والصور المكتوبة، الحروفية بين الثابت والمتحرك، المركز العربي للفنون، دائرة الثقافة والأعلام، حكومة الشارقة، دولة الأمارات العربية المتحدة، ط1، 2008.

[15] الصوفي، د. هند المنصوص والمبصور، الريادة بالعربية قراءة نقدية للحروفية، 2012.

[16] غيورغي، غاتشف، ترجمة، د. نوفل نيوف، الوعي والفن، سلسلة كتب ثقافيةيصدرها المجلس الوطني للثقافة والفنونوالآداب، الكويت.

[17] فاتح بن عامر، الريادة في استلهام العلامة الخطية التراثية، المركز العربي للفنون، الشارقة، ط1، 2008م.

[18] كارل، بيوخر، العمل والأيقاع، موسكو، دار موسكو الجديدة، 1923.

[19] كاتالوك مديحة عمر، العراق وزارة الثقافة والأعلام، دائرة الفنون التشكيلية، المعرض الشخصي، قاعة الرواق، 26 اذار 1981.

[20] لفته، محمد سعدي، انموذج تدريس الأستقصاء، خصائص المدرسة الفنية الحديثة، اطروحة دكتوراه، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، 2000 م.

[21] مالكم برادبري، وجيمس ماكفارلن، ترجمة مؤيد حسن فوزي، الحداثة، دار المأمون للترجمة والنشر، وزارة الثقافة والأعلام، بغداد، 1987.

[22] معلوف، لويس، المنجد في اللغة والأدب والعلوم، ط18، لبنان، بيروت، د.ت.

[23] مايكل، والتون، المفهوم الأغريقي للمسرح، ترجمة محسن مصليحي، القاهرة، المجلس الأعلى للثقافة، 1998.

[24] هيغل، المدخل الى علم الجمال، فكرة الجمال، ترجمة جورج طرابيشي، ط3، بيروت، دار الطليعة، 1988.

[25] ول، ديورانت، دروس التأريخ، ترجمة وتقديم علي شل، الكويت، دار سعاد الصباح، 1993م.

[26] ثانيا : • المصادر الأجنبية :

[27] http:www.baheth info. Jsp? Term =%D8 %A8 %D8 %AA

[28] Ruskin, the Elements of Drawing, New York, Dover, 1971.

[29] Mark le bot figures de art contemporain Ed/10/18 p3

Saeed , T. H. (2024). The Constant and the Variable in Arabic Calligraphy within Contemporary Arabic Lettering Composition . Journal Port Science Research, 7(issue), 67–98. https://doi.org/10.36371/port.2024.special.9

Downloads

Download data is not yet available.