Psychological Impact Processing in Television Advertising

DOI:

https://doi.org/10.36371/port.2024.special.15

Authors

  • Saleh Ali Al-Sahan Department of Advertising Techniques, College of Applied Arts, Uruk University, Baghdad, Iraq

The television advertising industry is one of the critical audio-visual endeavors that require brevity, condensation, and reduction, which affect the idea, image, and sound. It necessitates accuracy, coordination, and organization in selecting the idea first and then the treatment that relies on the directing style. This begins with the choices of shot size, duration, and movement, in harmony with the story or theme of the advertisement, with an expressive ability that appeals to the audience's taste, promotes effectively, and publicizes. Additionally, the director's choices of significant and impactful filming locations, skilled performers, precise editing aware of time, transitions, rhythm, and the composition of the work are essential. An advertisement maker must consider the time frame within which the advertisement breathes and identify the level of impact this frame leaves on the audience. They must employ techniques to manage the psychological impact that mimics the senses, feelings, perceptions, and reactions along with the dramatic time and the understanding of the nuances of real-time. The prevailing psychological state in the advertising script significantly influences the form and content used by the director in creating the advertisement, ensuring the desired effect on the audience, and capturing their strong inclinations and desires to acquire the advertised product or material.

Keywords:

Television advertising production, Conciseness and compression, Psychological impact, Shot selection, Promotion and publicity

[1] شذى العاملي، الإعلان التجاري التلفزيوني في العراق وسبل تطويره، دار ومكتبة عدنان، 2013 بغداد.

[2] لويس جاكوب، الوسيط السينمائي، ت. ابيه حمزاوي، الفن السابع، دمشق، 2006،

[3] مارسيل مارتن، اللغة السينمائية والكتابة بالصورة، ت. فريد المزاوي الفن السابع، دمشق 2009.

[4] علي ابو شادي، لغة السينما، الفن السابع دمشق، 2006.

[5] محيي الدين عبد الحميد طاهر، لزمان النفسي دراسة سيكولوجية للزمان عند صوفي الاسلام، مكتبة الانجلو المصري، القاهرة، 1992.

[6] دافيد فيكتروف، والاشهار والصورة، ت. سعيد بنكراد، منشورات الاختلاف، لامان، ضفاف، 2015.

[7] محمد عبد الفتاح الصيرفي، الإعلان، أنواعه، مبادؤه،وطرق اعداد، دار المناهج للنشر والتوزيع، نسخة اليكترونية.

[8] اميمة معراوي ، الإعلان الاذاعي والتلفزيوني، الجامعة الافتراضية السورية، 2020.

[9] رانيا ممدوح محمود صادق، تأثير ثقافة الخوف على ابتكار الفكرة في الاعلان التلفزيوني. بحث مقدم في مؤتمر فلادلفيا الدولي 11ثقافة الخوف،

[10] اسماعيل خليل القيسي، اليات تقليل زمن الأحداث في الإعلانات التلفزيونية دون الاخلال ببناءه التكويني، منشور في مجلة الكلية الإسلامية الجامعة النجف الاشرف، العدد 42،.

[11] آمنة علي أحمد الرباعي، الإعلان التلفزيوني والسلوك الاستهلاكي، كلية الآداب، جامعة الشرق الأوسط، 2008. الأردن، اربد.

[12] هدى مالك شبيب، سيكولوجية توظيف المكان والزمان في الإعلانات التلفزيونية. كلية الاعلام جامعة بغداد.

[13] محمد الفاتح حمدي، الإعلان التلفزيوني وأثره على البيئة الثقافية المحلية، المجلة الجزائرية للابحاث والدراسات، العدد 1.الحزائر 2017.

[14] خثير شين، أثر أبعاد الإعلان التلفزيوني في بناء قيمة العلامة التجارية، مجلة ايليزا للبحوث والدراسات المجلد 7.العدد 1، 2022

[15] لويس هيرمان، الأسس العلمية لكتابة السيناريو، ت. مصطفى محرم، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، 2003

[16] اماني السيد فهمي، الاتجاهات العالمية الحديثة، نظريات التأثير في الراديو والتلفزيون، المجلة العلمية البحوث الاعلام، العدد 6.كلية الاعلام، جامعة القاهرة 1999،ص 208..

[17] سامي عبد العزيز مقدمة في الاعلان، مركز التعليم المفتوح كلية الإعلام - جامعة القاهرةالطبعة الأولى، 2004.

Al-Sahan, S. A. . (2024). Psychological Impact Processing in Television Advertising. Journal Port Science Research, 7(issue), 150–161. https://doi.org/10.36371/port.2024.special.15

Downloads

Download data is not yet available.